29. juli 2012

Gjør-det-selv notatbøker - DIY notebooks



For english summary, see end of post.

Da jeg fant denne oppskriften hos DESIGN LOVE FEST på gjør-det-selv-notatbøker uten bruk av stifter eller annet "binderi", fikk jeg en idé:

Jeg ville lage ferdige print-klipp-og-montér-maler på notatbøker i turkis og rosa som en liten gimmick i anledning den den nye profilen til Caroline, alias Sukkerfeen. Så kunne både mine og Carolines lesere enkelt printe og lage sine egne "sukkersøte" notatbøker - for eksempel til å notere ned favorittoppskrifter.



Dessverre blir ikke ting alltid som planlagt. Jeg synes fremdeles at ideen er god, men problemet er at det viste seg å være langt vanskeligere enn antatt å lage bøkene. Etter mye prøving og feiling i flere omganger (jeg gir meg ikke så lett, skal dere vite!) må jeg nok bite i det sure eplet og innse at dette får jeg ikke skikkelig dreis på.

Slik ser det proffe resultatet ut hos DESIGN LOVE FEST:


Konklusjonen av mine forsøk er at jeg ikke kan gi alle svar på hvordan disse bøkene skal lages helt riktig, og dermed nøler jeg også med å legge ut mine maler for nedlasting. Tanken bak bloggen min er at prosjekter stort sett skal være så enkle at de fleste kan få det til - dette prosjektet er nok litt for plundrete, tror jeg.

MEN: Hvis jeg da ikke har skremt deg aldeles... Gjør GJERNE et forsøk du også, og gi meg beskjed om du finner "formelen" på hvordan disse bøkene skal lages riktig (uten å lage rifter eller uopprettelige bretter i papiret, og med "låsing" i ryggen som ser ut som på bildet over). Jeg lover å prøve igjen hvis noen kan gi meg noen gode tips!

For øvrig finnes det også andre måter å lage sine egne notatbøker! Jeg vet at flere av dere har symaskin, og hos The Girl On The Go finner dere en litt mer rett frem variant av notatbok som dere kan lage (jeg ♥ det lille båndet inni!):


Tanken var i hvert fall god. ☺

.....

Things don't always turn out the way I want them to... Recently I helped a friend of mine with a logo and new profile on her baking blog, and when I saw these charming DIY notebooks over at DESIGN LOVE FEST, I decided to make an easy print-cut-assemble-template of notebooks to match my friend's new pink-turquise polkadot profile (for her readers to jot down recipies). I have given the notebooks lots of tries, but I just can't get the assembling quite right! And therefore I don't publish my polkadot templates for you to download (sorry).

The next time I want to make notebooks, I might blow dust off my sawing machine and try this DIY how-to from The Girl On The Go (I ♥ the ribbon place holder!). 


Irene ☺    


2 kommentarer:

  1. Eg er sikker på at du får til prosjektet ditt, når du berre har fått grubla lenge nok:)
    Takk for linken til mini notatboka. Det er eit prosjekt som kan passe for meg:)
    Vi hadde faktisk ikkje regn på dei 5 dagane vi var på tur, men vi møtte regnet rett før vi kom heim på tunet. Det vart ikkje noko soling, så eg er vel omtrent like bleik som før ferien...
    Klart du må lære deg å hekle igjen! Når du har vore borti det før, så kan det no ikkje vere sååå vanskeleg å få det til igjen:)
    Ha ei fin ny veke!

    SvarSlett
  2. Nå ble vi vel alle så nysgjerrige at vi må prøve. Synes dine så rett så fine ut jeg da.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...